آداب تلاوت قرآن
كسانى كه به آنها كتاب آسمانى دادهايم وآنرا چنان كه سزاوارِ تلاوت است تلاوت مىكنند، آنان به آن (قرآن يا پيامبر) ايمان مىآورند و كسانى كه به آن كافر شوند، آنان همان زيانكارانند.
نکته ها:
در برابر يهود و نصارايى كه به سبب لجاجت و سركشى مورد انتقاد قرار گرفتند، گروهى از آنان مورد تمجيد و قدردانى خداوند قرار گرفتهاند. آنان كسانى هستند كه به كتابهاى آسمانى مراجعه كرده و نشانههاى ظهور و بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را در آن ديده و به او ايمان مىآورند.
در تفسير اطيبالبيان آمده است: مراد از «كتاب» در اين آيه، قرآن و مخاطب مسلمانانى هستند كه در قرائت قرآن، حقّ تلاوت را ادا نموده وبه پيامبر صلى الله عليه وآله ايمان آوردهاند. تفسير الميزان نيز اين معنى را احتمال داده است.
روايتى دربارهى آداب تلاوت قرآن در تفسير الميزان نقل شده، كه هشت نكته را مورد توجّه قرار داده است:
1- ترتيل آيات. 2- تفقّه در آيات. 3- عمل به آيات. 4- اميد به وعدهها. 5 - ترس از وعيدها. 6- عبرت از داستانها. 7- انجام اوامر الهى. 8 - ترك نواهى. در پايان روايت نيز امام صادق عليه السلام فرمود: حقّ تلاوت تنها حفظ آيات، درس حروف، قرائت و تجويد نيست. وبر اساس روايات، كسانى كه حقّ تلاوت قرآن را ادا مىكنند، تنها امامان معصوم مىباشند. [413]
نکته ها:
1- رعايت انصاف حتّى در برخورد با مخالفان، لازم است. [414] «الّذين اتيناهم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته»
2- حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زيبا ورعايت نكات تجويد خلاصه نمىشود، بلكه ايمان وعمل نيز لازم است. «يتلونه حقّ تلاوته اؤلئك يؤمنون به»
3- كسى كه در انتخاب مكتب دچار انحراف شود، زيانكار واقعى است. «فاؤلئك هم الخاسرون»
413) كافى، ج1 ص 215.
414) در آياتى كه قرآن از بنىاسرائيل انتقاد مىكند، كلماتى همچون »كثير«، »اكثر« و»فريق«، بكار رفته است تا حقّ افراد پاكدل و مؤمن از بين نرود.
بـه نام خـدا با عرض سلام و ارادت خـدمـت همــه دوسـتان عزیـــز، به وبلاگ گروهی رواق نـور خوش آمدید.ایـن وبـلاگ متعلق به کانون فرهنگی هنـری انتـظار نـور است. امیدواریم این وبلاگ برای شما مفید باشد. از پیشنهادات و انتقادات همه دوستان استقبال می کنیم.لطفا مطالب مفید و جالب خود را جهت درج در وبلاگ به آدرس: ravaghenoor@gmail.com ارسال نموده و با ارائه نظرات راهگشای خود ما را در این امر مهم یاری نمایید.